Schoonheid
door de eeuwen heen

Onze geschiedenis

Gedurende haar meer dan 140 jaar lange geschiedenis is Shiseido inspirerend geweest door middel van creativiteit, innovatie en baanbrekend leiderschap op het gebied van schoonheid en huidverzorging. Ontdek de reis van Shiseido, van haar nederige oorsprong als Japan’s eerste Westerse apotheek, met de mijlpalen die Shiseido hebben gemaakt tot de leider in Japanse schoonheid, waar ze vandaag de dag om bekendstaat.

1872

1872-historische-foto

Arinobu Fukuhara richtte Japan's eerste particuliere, Westerse apotheek op in Ginza, Tokio

Arinobu Fukuhara, de zoon van een traditionele Oosterse kruidenarts, werd geboren in 1848 in Awa, Japan — mijlenver van het beschaafde Tokio, en vele jaren voordat de meeste Japanners zich ook maar konden voorstellen om iets van de Westerse levensstijl over te nemen. Arinobu was onderwezen in Westerse medicijnen en opgeleid als farmaceut, en zijn succesvolle militaire carrière leidde ertoe dat hij hoofdapotheker werd bij de Japanse marine. Na zijn dienstjaren was Arinobu de oprichter van wat een visionair ondernemersavontuur zou worden: de opening van Japan's eerste Westerse apotheek. Die locatie die Arinobu koos, lag midden in het stijlvolle Ginza-district in Tokio, dat een chic kruispunt van Oosterse en Westerse culturen was geworden.

Deze avant-gardistische apotheek, die grotendeels was gericht op onderzoek en ontwikkeling, zou uitgroeien tot één van Japan’s grootste en meest invloedrijke bedrijven.

Arinobu werd een pionier in het samenbrengen van Oosterse en Westerse ideeën, juist in een periode waarin Japanners klaar waren voor een meer wereldse manier van leven. Shiseido is intussen weliswaar overgestapt van farmaceutica naar cosmetica, Arinobu’s filosofie van het combineren van Oosterse esthetica met Westerse wetenschap om het leven van klanten waardevoller te maken, ligt nog altijd ten grondslag aan nagenoeg alles wat Shiseido doet.

1888

“1888-historische-foto"

Shiseido lanceert Fukuhara hygiënische tandpasta: De eerste tandpasta in Japan

De ervaring die Arinobu Fukuhara, de oprichter van Shiseido opdeed bij de marine gaf hem rechtstreeks inzicht in wat er mis was met het tandenpoetspoeder dat verkrijgbaar was aan het begin van de 19e eeuw. Deze ongezuiverde poeders, die bestonden uit gebrand zout en kalksteen, smaakten niet alleen vreselijk, maar op de hoge zeegolven werd er ook makkelijk mee gemorst. Arinobu was dan ook geïnteresseerd in het ontwikkelen van een beter product om tanden mee te reinigen.

In 1888 introduceerde Shiseido tandpasta in blokvorm in Japan. Voor het eerst hadden Japanners een beter smakende, beter ruikende en makkelijkere manier om hun tanden te reinigen, door met een natte tandenborstel over het blok tandpasta te wrijven om de pasta op de borstelhaartjes te krijgen. Hoewel het relatief duur was, bleek Fukuhara hygiënische tandpasta een onmiddellijk succes, en concurrenten haastten zich op de markt, maar de naam van Shiseido’s product kwam in het Japanse lexicon, om zo de basis te worden voor het woord voor tandpasta.

1897

1897-historische-foto

Shiseido maakt zijn opmars in de cosmetica-industrie met Eudermine: Een rooskleurig begin voor de schoonheidsbusiness van Shiseido

De cosmetica die doorgaans verkrijgbaar was tijdens de Taishōperiode in Japan, waren meestal als medicijnen uitziende en ruikende brouwsels, die werden verkocht in donkere flesjes. In 1897 brak Shiseido met deze gewoonte met Euderimine — een naam die was afgeleid van de Griekse woorden voor “goed” (eu) en “huid” (derma). Eudermine bood klanten een robijnrode, huidverzachtende lotion die zo effectief was, dat het vandaag de dag nog steeds verkocht wordt, zij het in een geavanceerde formule, die nog altijd geliefd is onder vrouwen van alle leeftijden. De fles veranderde de toekomst van cosmeticaverpakkingen; van een Japanse apotheeklook naar een stijlvolle, vrouwelijke flacon met acht geslepen facetten onder de hals, een label met een bloemenversiering en een lieflijke rode strik rond de flessenhals.

1902

1902-historische-foto

Shiseido plaatst frisdrankautomaten in de winkel, wat de eerste verkoop betekende van sodawater en ijs: een voorproefje van een succes in ‘East meets West’

Cosmetica was niet het enige niet-farmaceutische product dat verkrijgbaar was in de Shiseido-apotheek in het Ginza-district in Tokio. In 1902 kocht Arinobu Fukuhara Japan’s eerste frisdrankautomaat van een Amerikaanse producent, en plaatste deze achter de toonbank. Hij importeerde zelfs Amerikaanse ijsschaaltjes, glazen en rietjes voor het ijs dat de apotheek maakte en de ijssoda's die ze verkochten, in die tijd allemaal nog zeldzame traktaties in Japan. De frisdrankautomaat en het ijs waren zo populair, dat ze zelfs werden genoemd in boeken en publicaties uit die tijd. De beroemde schrijver Kafu Nagai zei zelfs: “wanneer je eenmaal Shiseido’s ijs hebt gegeten, kun je onmogelijk ander ijs eten.”

1915

1915-historische-foto

De “Hanatsubaki” (camelia) wordt het handelsmerk van het bedrijf. Ons logo: Ontsproten uit bloemen in het haar van een vrouw

“De ideale haarolie voor de nieuwe generatie”, zo adverteerde Shiseido Hanatsubaki, het product dat was ontwikkeld om het haar van Japanse vrouwen in de nieuwe Westerse knotten op hun plek te houden, een haardracht die populair werd aan het begin van de 20e eeuw. Hanatsubaki, dat vernoemd was naar de camelia, bevatte pure camelia-olie als belangrijkste ingrediënt. De populariteit van het product vormde de inspiratie van het ontwerp van Shiseido’s bedrijfslogo, het Hanatsubaki teken, wat tot op de dag van vandaag nog staat voor Shiseido.

Shiseido’s bekende Hanatsubaki of camelia teken was niet altijd het handelslogo voor Shiseido. Als apotheek werd Shiseido’s identiteit grafisch afgebeeld door een havik, een symbool voor Shiseido’s dappere besluit om een Westerse apotheek te starten in Japan. Maar toen Shiseido overstapte naar de cosmetica, was het logo ook aan verandering toe.

Directeur Shinzo Fukuhara, een ervaren fotograaf en een creatieve Renaissance-man, schetste het idee voor het Hanatsubaki teken van een camelia in een glas water. In tegenstelling tot handelsmerken die in die tijd gebruikelijk waren in Japan, had het camelia-logo een uitgesproken Westerse look, met een vleugje art nouveau. Shinzo Fukuhara’s design is nagenoeg onveranderd gebleven sinds hij het ontwierp, en het ziet er nog altijd even fris uit als op de eerste Shiseido-verpakking.

1916

1916-historische-foto

De opbouw van een onderneming: Uitbreiding onder Shinzo - Shiseido opent design-afdeling en testruimte.

In 1916, een jaar nadat Shinzo Fukuhara, de zoon van Arinobu, Shiseido overnam, begon hij cosmetica te maken, en richtte hij een cosmetica-afdeling op, onafhankelijk van de oorspronkelijke apotheek met de frisdrankautomaat. Hij opende een cosmeticawinkel in een aparte locatie, in het complex naast het bestaande gebouw. Het drie verdiepingen tellende stenen gebouw bevond zich op een hoek, tegenover een brede hoofdstraat, met de winkel op de eerste verdieping,de productie van cosmetica op de tweede, en de advertentie-afdeling op de derde verdieping. De advertentie-afdeling maakte Shiseido’s posters en advertenties in kranten en tijdschriften, verpakkingsontwerpen en opmaak voor in de winkel. In de testruimte ontwikkelde het personeel nieuwe producten en verbeterde kant-en-klare artikelen. Dit werd later een laboratorium, wat werd uitgebreid naar een chemisch onderzoeksinstituut. Het ontwikkelde zich uiteindelijk in wat nu het Shiseido Research Center is. Dit gebouw kenmerkte Shinzo’s geloof in het belang van ontwikkeling van Shiseido’s kracht in zowel de kunst als de wetenschap.

1917

1917-historische-foto

Kleur brengen in het Japanse leven: Lancering van zeven kleuren gezichtspoeder.

Shiseido introduceerde Rainbow Face Powder in 1917, in een tijd waarin Japanse vrouwen bijna nooit iets anders hadden gedragen dan wit gezichtspoeder. Het idee van een gezichtspoeder in zeven kleuren was revolutionair, toen velen nog altijd vonden dat de ideale huidteint die van een porseleinen pop was.

Het product was gebaseerd op het baanbrekende idee van gezichtspoeder dat werd aangebracht in zeven kleuren, namelijk wit, geel, huidkleurig, roze, pioen, groen en paars, om aan te passen aan ieders persoonlijke huidtint.

Het doosje was achthoekig, en het deksel was bedekt met wit satijn voor een weelderige, luxe uitstraling. Het originele en gewaagde product gaf modieuze vrouwen de kans om los te komen van de klassieke Japanse kimono-look. Tegelijkertijd werd het poeder als populair beschouwd onder geisha's uit die tijd, als middeltje om “een aantrekkelijke uitstraling in het lamplicht te creëren.”

1919

1919-historische-foto

Oprichting van de Shiseido Gallery, de op dit moment oudste nog bestaande galerie in Japan.

De Shiseido Gallery werd geopend in 1919 als een ruimte om Shiseido’s seizoensproducten tentoon te stellen, zoals sjaaltjes en waaiers. Maar Shinzo Fukuhara’s passie voor creativiteit zette hem er al gauw toe om jonge avant-gardistische kunstenaars uit te nodigen om hun werk in de ruimte te laten zien. De eerste show bestond uit aquarellen door Riichiro Kawashima, één van Shiseido’s eigen creative artists. Zijn werk was zo indrukwekkend, dat de show de voorpagina haalde van de Tokiose krant Asahi Shimbun.

Bijna een eeuw na de opening is de Shiseido Gallery de oudste non-profit galerie in Japan. De duizenden shows hebben tal van bezoekers getrokken, en herinneren aan de creatieve roots van Shiseido, en de waarde die Shiseido hecht aan het verrijken van levens door middel van kunst.

1922

1922-geschiedenis-image_01

Making the cut: Shiseido maakt haar opmars in de wereld van hairstyling

De Shiseido Gallery opende in 1919 als tentoonstellingsruimte voor Shiseido’s seizoensproducten, zoals deze jonge vrouw met de trendy mimikakushi, letterlijk “bedekken-van-de-oren,” de haarstijl van de jaren ‘20. Toen deze modebewuste haarstijl populair werd in de Verenigde Staten, bracht Shinzo Fukuhara een Amerikaanse haarstyliste die bekend stond om haar expertise in deze stijl naar Japan, en liet haar werken in de Shiseido’s Hair Styling Salon, die hij opende in 1922. Helen Grossman gaf talloze Japanse vrouwen de mimikakushi-look, die al snel een klassieker werd. Tot op dat moment werden Japanse haarstijlen nauwelijks beïnvloed door wereldtrends.

1922-geschiedenis-image_02

Lancering van het Shiseido Geppo cultureel en informatief magazine voor klanten (tot aan 1931)

Lang voor Japan’s eerste modetijdschrift werd gepubliceerd, richtte Shiseido een magazine op dat Shiseido Geppo heette, dat later uitgroeide tot ons magazine Hanatsubaki, dat tot op de dag van vandaag wordt beschouwd als een geweldige informatiebron op het gebied van beauty, fashion, kunst en cultureel trendnieuws. In de eerste uitgave van Shiseido Geppo in 1924 stond een rubriek genaamd “The Paris Report,” waarin de nieuwe stijl jurken met splitten in de rok stonden beschreven, en het fenomeen dat meer vrouwen hun haar in een bobstijl droegen, waardoor ze moeilijk van mannen te onderscheiden waren.

Andere artikelen waren even actueel, met informatieve nieuwtjes zoals “Hoe je puistjes moet aanpakken, voor de onervaren vrouw,” “Hoe je fit blijft om gezond en jeugdig te blijven,” “De mode in dameshandschoenen voor dit jaar,” “Het verhaal van de draadloze telefoon” (en daar bedoelden ze radio's mee, geen mobiele telefoons), en “Hoe je heerlijke koffie zet.”

1927

1927-historische-foto

Een schoonheidsbehandeling voor de naam Shiseido: Ontwerp van het logo in Japanse en Westerse tekens

Nadat het Hanatsubaki teken werd gecreëerd, vroeg Shinzo de advertentie-afdeling om een origineel lettertype te bedenken voor de naam Shiseido. In 1923 was dit een baanbrekend voorbeeld van bedrijfsidentiteit in Japan.

De karakteristieke letter S staat voor de invloed van art nouveau, een grote ontwerptrend tijdens de periode waarin Shinzo een bezoek bracht aan Europa.

Dit logotype werd gerestyled in 1927, enigszins aangepast in 1974 en opnieuw in 2010, maar het is conceptueel onveranderd gebleven sinds de versie van 1927 — wat getuigt van de klassieke smaak en het beproefde talent van de kunstafdeling die Shinzo Fukuhara samenstelde, managede en inspireerde.

1934

1934-historische-foto

Start van de Miss Shiseido promotiecampagne: “Vrouwen uit respectabele families gezocht...”

Met deze regel begon de advertentie uit 1933 die werd opgesteld om de negen vrouwen te werven die “Miss Shiseido” zouden worden genoemd. Deze vrouwen kregen zeven maanden lang training in schoonheidstechnieken, make-up wetenschap, dermatologie, fysiologie, spreken in het openbaar, kleding, mode, zingen, Westerse kunst en manieren. Ze traden als eerste op in een show met de naam “Theatre of Modern Beauty,” een combinatie van schoonheidslessen en musical/variété, dat een groot succes was in heel Japan. Ise Shimbun Newspaper schreef dat “theaters gevuld waren met jonge vrouwen van huwbare leeftijd tot aan bescheiden echtgenotes,” en dat mensen in het publiek dikwijls uitriepen “Oh, wat mooi!”

Na het optreden trokken de negen vrouwen snel hun uniform weer aan, en gaven ze beauty-advies aan mensen in het publiek die daarom vroegen. Dit was het ultieme onderdeel van het programma — persoonlijke schoonheidstechnieken laten zien aan elke klant.

1937

1937-geschiedenis-image_01

Plechtige opening van de Camelia Club met geschenken als aandenken (tot aan 2003)

Het lidmaatschap van de Camelia Club, die in 1937 werd opgericht, bestond uit vrouwen die regelmatig gebruik maakten van cosmetica van Shiseido. Hun motto was om “schoonheidstechnieken van Shiseido te delen en om de charme van de moderne vrouw te cultiveren.”

Er werden door heel het land Camellia Club-feesten georganiseerd om nieuwe schoonheidsroutines en -oefeningen te introduceren en toe te passen. Soms gaven muzikanten ook concerten op deze feestjes. Elke bijeenkomst trok massa's vrouwen die enthousiast waren over beauty. Deze vrouwen werden tevens vaste klant bij winkels waar Shiseido werd verkocht.

Bij het lidmaatschap hoorde een abonnement op een tijdschrift over beauty en fashion genaamd Hanatsubaki, en uitnodigingen voor beauty-evenementen en lezingen die door heel Japan werden gehouden. Leden ontvingen tevens kortingsbonnen voor Shiseido-producten, en wanneer ze een bepaalde hoeveelheid per jaar kochten, verdienden ze speciale geschenken met daarin de iconische camelia afgebeeld, gemaakt door bekende kunstenaars en ambachtslieden uit die tijd. Enkele van deze items zijn bijvoorbeeld een geëmailleerde obi-speld, een gelakte handspiegel en een handtasje, die decennialang door de gelukkigen werden gekoesterd, en inmiddels zeer kostbare verzamelobjecten zijn geworden.

1937-geschiedenis-image_02

Hanatsubaki vervangt Shiseido Graph

In 1937 lanceerde Shiseido het glossy magazine in tabloid-formaat, Hanatsubaki. Leden van Shiseido’s onlangs opgerichte Camelia Club ontvingen extra gratis uitgaven van dit magazine, en elke uitgave stond vol met de allernieuwste fashion, weetjes op het gebied van beauty en lifestyle uit Japan en daarbuiten, om vrouwen te helpen hun persoonlijke stijl te ontwikkelen naarmate de esthetiek van Oost en West zich bleven mengen.

In de uitgave van juni 1939 vermeldde schrijver Chiyoko Tazawa bijvoorbeeld dat “De vrouwen in Parijs graag zwarte kleding dragen met kragen die kunnen worden verwisseld. Ze versieren hun kleding met bloemen en tal van andere decoratieve attributen. Dit is voordelig en prachtig. Het is moeilijk te zeggen dat dit in harmonie is met Japanse klederdracht — de haori, kimono en obi. Westerse kleding is waarschijnlijk eenvoudiger te combineren met andere items.”

Hanatsubaki wordt vandaag de dag nog altijd uitgegeven, en is nog steeds erg in trek vanwege de geloofwaardige schoonheidstips, prachtig ontworpen opmaak en modebewuste inhoud.

1939

1939-historische-foto

Het Shiseido Research & Development lab wordt voltooid

Shiseido’s originele “testruimte” werd in november 1916 opgericht op de derde verdieping van de Cosmetica-afdeling van Shiseido. Dit groeide uit tot een onderzoeksruimte, en vervolgens een onderzoeksafdeling. In september 1939 was het bijna 400 vierkante meter grote chemisch onderzoekscentrum van Shiseido voltooid. Onder het onderzoekspersoneel bevonden zich in totaal 23 onderzoekers onder leiding van Mitsuo Iyoda, die later Shiseido’s derde directeur zou worden.

Op 10 maart 1945 ging het hele onderzoekscentrum op in vlammen tijdens het grote bombardement op Tokio, en ging pas opnieuw open in augustus 1948. Bij de heropening stond het centrum onder leiding van Dr. Tessaku Ikeda, die erom werd geprezen de productie van cosmetica naar een moderner wetenschappelijk niveau te hebben getild.

In 1957 breidde het centrum zich opnieuw uit, met de daaropvolgende jaren ‘60 die gunstigere omstandigheden voor de cosmetica-industrie met zich mee brachten. Om de groeiende wetenschappelijke behoeften voor te blijven, bouwde Shiseido een nieuw onderzoeksinstituut, het Shiseido Research Center (Shin-Yokohama). Dit instituut, waarvan de bouw voltooid was in 1968, was bedoeld voor basisonderzoek dat niet beperkt was tot producten, om zo nieuwe mogelijkheden te bieden. Het onderzoeksinstituut in Tokio bleef toegespitst op toegepast en ontwikkelingsonderzoek.

De aanbouw van de tweede onderzoeksvleugel in Yokohama werd vijf jaar later voltooid, en het Shiseido Research Center (Kanagawa Hakkei) was in juli 1992 afgerond in Yokohama. Met bijna 600 onderzoekers en personeelsleden runt Shiseido met trots één van de grootste en meest geavanceerde onderzoeksfaciliteiten ter wereld, en heeft enkele van de meest revolutionaire technologieën binnen de cosmetica-industrie voortgebracht.

1957

1957-historische-foto

Start van de verkoop in Taiwan - het eerste verkooppunt buiten Japan

Het eerste Shiseido -verkooppunt dat buiten Japan werd geopend was in Taiwan in 1957. Daarna werd er een filiaal geopend in Hawaï in 1962. In de opmars richting het Oosten was een filiaal in de VS aan de beurt in 1965, en in Italië in 1968.

Na het oprichten van deze bases over de hele wereld, vestigde Shiseido zich uiteindelijk in Frankrijk, het centrum van de cosmeticawereld, in 1980. Een jaar later begon de verkoop in China, met een nieuwe Shiseido-filiaal in Peking. Deze uitbreiding was de realisatie van Shiseido's lang gekoesterde wens om te globaliseren. Arinobu Fukuhara’s visie van weleer was de aanleiding voor de expansie van het bedrijf naar Azië-Pacific, Europa, de Verenigde Staten en China. Vandaag de dag is Shiseido actief in 85 landen en regio's (waaronder Japan uiteraard.)

1961

1961-historische-foto

Lancering van de eerste make-up campagne “Candy Tone”

In 1961 werden trends nog steeds gezet door insiders binnen de modewereld, en nu de Japanse economie gezond was, waren Japanse vrouwen er klaar voor om modetrends te volgen. De Japanese Fashion Color Association kondigde felle, zonnige kleuren aan als de nieuwste lipstick-stijl, en dus volgde Shiseido met de start van haar eerste seizoenscampagne: De “Candy Tone” make-up sale.

Met vier kleuren die waren ontworpen om het levendige, zonnige gevoel van de zomer op te roepen, bestond de Candy Tone-lijn uit Sugar Pink, Candy Pink, Carrot Orange en Almond Brown. De succesvolle promotie werd het jaar daarna herhaald, en werd gevolgd door een aantal seizoenscampagnes in thema, zoals Fruit Colors, Makeup Tokyo en Cherry Pink.

1966

1966-historische-foto

Start van de “Beloved by the Sun”-campagne en de eerste shoot binnen de reclame-industrie die overzee plaatsvond, in Hawaï

In de jaren ‘60 van de 20e eeuw kondigde het zomerseizoen warme, zwoele dagen aan, en werd een daling in de verkoop van cosmetica geconstateerd, omdat mensen bang waren dat hun make-up zou uitlopen door het warme weer. In 1965 lanceerde Shiseido een campagne met zonne-olie, en de volgende zomercampagne droeg het thema “Beloved by the Sun.”

Reclames romantiseerden de uitstraling van een gezonde, gebruinde huid, en dankzij model Beverly Maeda trok de campagne extra aandacht. Dit was de eerste Japanse reclame-campagne ooit die overzee werd geschoten in Hawaï. De posters werden stelselmatig gestolen uit winkels, en Beverly Maeda werd van de ene op de andere dag een superster.

Vóór 1960 hadden vrouwen geen specifieke foundation-producten voor tijdens de zomer. Ze brachten foundation in een stick of crème-foundation aan, met daaroverheen een laagje poeder als finish. Maar door de zon smolt de make-up, wat resulteerde in een onaantrekkelijke, uitgelopen look, om nog maar te zwijgen over blootstelling aan de zon, die zorgde voor sproeten en puistjes.

Dit vormde voor Shiseido de inspiratie voor de ontwikkeling van een nieuwe zomerfoundation in blokvorm. Dit product, dat werd aangebracht met een vochtig sponsje, zorgde voor een frisse, koele sensatie op een warme zomerdag. Een aantal jaar later, toen een gebruinde huid in de mode raakte, was Beauty Cake nog altijd een goedlopend zomeritem, maar dan in donkerdere olijftinten. Doordat make-up voor in de zomer nu zoveel makkelijker te dragen was, zorgde Beauty Cake voor een keerpunt in de geschiedenis van foundation.

1973

1973-historische-foto

Opening van L’Osier: Komst van de schoonheid van de Franse cuisine naar Ginza

In 1973 opende Shiseido een nieuw restaurant, genaamd L’Osier. Het idee was om een modern gevoel van de mooie Franse cultuur naar Japan te brengen, door de ervaring van de Franse stijl van dineren. L’Osier, dat werd gerund door chef-kok Einosuke Takaishi tot 1986, chef Jacques Borie tot 1995, die zijn unieke versie van de klassieke Franse keuken bracht, en vervolgens onder leiding stond van chef Bruno Menard, heeft de essentie van de hedendaagse Franse diner-ervaring naar downtown Tokio gebracht.

Het restaurant, dat drie jaar op rij werd beloond met een Michelinster, is wereldwijd bekend als één van de weinige authentieke Franse restaurants buiten Frankrijk. Een bezoek aan de website van L’Osier’s is als een bezoek aan een Franse restaurantkeuken. Het restaurant is op dit moment gesloten, maar zal bij de heropening opnieuw authentieke Franse gerechten bereiden, met L’Osier’s eigen speciale touches.

1975

1975-historische-foto

Opening van “The Ginza” - Nog een uiting van de typische Shiseido-stijl

In maart 1975 opende Shiseido een modegebouw genaamd “The Ginza”, precies op de plek waar de eerste directeur van Shiseido, Shinzo Fukuhara, jaren geleden een cosmeticawinkel opende, en later een galerie toevoegde, een kapsalon en een kinderkledingwinkel.

Het Shiseido Kyodo-gebouw werd ontworpen door Ashihara Architect & Associates, waar Shiseido’s modeboetiek “The Ginza” gevestigd was, evenals een kapsalon en een aantal andere boetiekjes. Het gebouw bood Shiseido een manier om de mogelijkheden voor beauty uit te breiden in het mode-mekka van Ginza, en om tegemoet te komen aan de groeiende interesse in mode onder cosmeticaklanten.

In “The Ginza” verkocht Shiseido cosmetica, kleding en accessoires, met als kernwaarde een stijlvolle, vindingrijke en moderne levensstijl. “The Ginza” noemde zichzelf de “winkel waar de producten een verhaal hebben.”

Voor de opening van het gebouw stelde “The Ginza” quilts tentoon uit de collectie van Jonathan Holstein, een beroemde Amerikaanse verzamelaar van quilts. “The Ginza” bleef tentoonstellingsruimte beschikbaar stellen, en opende zelfs een extra galerieruimte met de naam Art Space, waar allerlei kunstvormen, met name avant garde-shows, de locatie maakte tot een soort mekka van subculturen.

1978

1978-historische-foto

Opening van Shiseido Art House in Kakegawa

In 1978 werd het twee verdiepingen tellende gebouw van gewapend beton geopend waarin het Shiseido Art House gevestigd was, in Kakegawa, Shizuoka. In dit gebouw wordt de kunstcollectie van Shiseido tentoongesteld, en worden thema's aan het publiek gepresenteerd aan de hand van talloze exposities. Een renovatie in 2002 stelde het museum in staat om een uitstekende collectie van moderne en hedendaagse kunstwerken te verzamelen, die regelmatig worden tentoongesteld in openbare exposities. De kern van de collectie van het Art House bestaat uit werken van schilders, beeldhouwers en ambachtslieden die eerder hebben geëxposeerd in de Shiseido Gallery in Ginza, Tokio.

Het gebouw, dat is ontworpen door de architecten Takamiya Shinsuke en Taniguchi Yoshio, die ook het MOMA hebben ontworpen in New York, won de AIJ Prize van het Architectural Institute of Japan in 1980. Het gebouw werd in 2010 opnieuw erkend met de 9th JIA 25th Year Prize van het Japan Institute of Architects, waarbij de schoonheid van het bouwwerk werd erkend, evenals zijn “bijdrage op de lange termijn aan de lokale omgeving, de levensduur van esthetiek tegen verwering, en het overbrengen van het belang van architectuur voor de maatschappij.”

Het Shiseido Art House trekt elk jaar vele bezoekers, en biedt een enthousiast publiek kunst en cultuur door middel van moderne kunst, theaterproducties en dansuitvoeringen.

1980

1980-historische-foto

Shiseido stelt Serge Lutens aan als image creator

Toen Shiseido toetrad tot de Franse markt en haar nieuwe reclameposter presenteerde aan een Frans warenhuis, was de reactie nou niet precies waar Shiseido op gehoopt had. “Dit is niet meer dan een productfoto en een modelfoto,” zeiden ze. “Waar is het Shiseido brand image?”

Dit soort grafische communicatie was een nieuw concept voor Shiseido, wat ertoe leidde dat het bedrijf de Franse art director Serge Lutens aannam als image creator. Lutens, met zijn achtergrond als fashion editor voor onder meer Vogue en Elle, was erg bekend en zeer geliefd als trendsetter. Met tal van ideeën over hoe Shiseido zich in visueel opzicht kon onderscheiden, benaderde hij Shiseido over de ontwikkeling van een visuele representatie van het punt waar Oost en West elkaar ontmoeten.

1984

1984-historische-foto

Het fenomeen hyaluronzuur: Shiseido made it happen

Het vochtinbrengende effect op de huid van hyaluronzuur is nu algemeen bekend. Maar hyaluronzuur zelf komt niet veel voor in de natuur, en tot 1983 werd het voornamelijk gewonnen uit hanenkammen. Shiseido was de eerste die slaagde in de grootschalige productie van dit essentiële ingrediënt, door middel van een fermentatieproces dat gebruikmaakt van het micro-organisme streptococcus zooepidemicus. Dankzij dit industriële productiesysteem kan Shiseido kopers over de hele wereld voorzien van hyaluronzuur.

In 1997 slaagde Shiseido erin de moleculaire structuur van hyaluronzuur te manipuleren, om zowel hydrofiele als hydrofobische eigenschappen te kunnen verkrijgen. Dit zorgde voor een enorme verhoging van zowel de vochtinbrengende effectiviteit als de verwantschap met de huid. Met deze verbeterde huidverzorgende eigenschappen, zorgt Super Bio-Hyaluronic Acid voor een krachtige ondersteuning van veel Shiseido-producten.

1986

1986-historische-foto

Opening van de Shiseido Academy of Beauty & Fashion

Shiseido’s Gotanda Building, in de buurt van de Tokiose wijk Shibuya, werd gebouwd in 1985. Het doel was het promoten van de mogelijkheden tot het verbeteren van de gezondheid en levensstandaard door middel van mentale, fysieke en gedragsprocessen. In dit gebouw was oorspronkelijk Shiseido’s Beauty Science Research Center gevestigd, en in 1986 vestigde de Shiseido Academy of Beauty and Fashion (SABFA) zich in hetzelfde gebouw, met als doel om professionele beauty artists en schoonheidsspecialisten op te leiden. SABFA bood moderne klaslokalen en demonstratieruimtes met geavanceerde AV-materialen en schoonheidsapparatuur. Er werden sprekers uit tal van verschillende vakgebieden uitgenodigd, waaronder mode, kleurentrends en zelfs acupunctuur, om studenten een uitzonderlijk gevarieerd onderwijsprogramma te bieden.

In haar eerste jaar richtte SABFA een “Beauty Fashion Department” op, waar haar- en make-upstylisten een basiscursus, een cursus voor gevorderden en een make-upcursus voor salons konden volgen. Later bood de “Aestherapy Department” trainingen aan voor huidprofessionals door middel van een cursus voor het gezicht en voor het lichaam. Afgestudeerden van SABFA zijn inmiddels zeer gewilde professionals. Sommigen zijn les blijven geven bij SABFA, dat een elitereputatie heeft verdiend onder trainingsinstituten wereldwijd.

1997

1997-historische-foto

Het werelddebuut van Eudermine, op 100-jarige leeftijd

Hoewel Eudermine’s formule verbeterd is door wetenschappelijke vooruitgang, en de verpakking tal van nieuwe ontwerpen heeft ondergaan, is het product een levenslange favoriet geweest sinds de introductie ervan, ruim een eeuw geleden.

Om in 1997 de 100e verjaardag van Eudermine te vieren, nam Shiseido haar geliefde rode lotion mee de wereld over, en bood Shiseido-klanten wereldwijd de ervaring van Shiseido’s originele en langdurige beauty-esthetiek. Voor deze wereldwijde lancering en de Japanse herlancering, zette Shiseido opnieuw het creatieve brein van Serge Lutens aan het werk. Dankzij zijn vertrouwdheid met de essentie van Shiseido’s karakter als Japans merk met een groeiende wereldwijde aanwezigheid, had Lutens het ideale perspectief om een nieuwe, moderne flacon voor Eudermine te creëren, met visuele verwijzingen naar de lange geschiedenis en achtergrond van het product.

Het slanke, bijna architectonisch vormgegeven flesje roept een gevoel op van vooruitgang en internationale stijl, terwijl de perfect ronde, rode stop met een knipoog verwijst naar de Japanse vlag. Het lettertype op het etiket toont elke letter van het woord Eudermine in spiegelbeeld - alsof de ene helft van elke letter terugkijkt, en de andere helft vooruit blikt.

2002

2002-historische-foto

Oprichting van de Tokyo Ginza Shiseido Building

Shiseido’s frisdrankautomaat, die in 1902 vanuit de Verenigde Staten werd geïmporteerd en in het Shiseido-apotheek werd geplaatst, werd zo populair, dat deze werd uitgebreid tot een compleet eigen gebouw. In juli 1928 was de originele “Shiseido Ice Cream Parlour” voltooid. Het gebouw van gewapend beton, dat was ontworpen door Kenjiro Maeda, telde twee verdiepingen en had in het midden een gewelfd plafond. Het luxe interieur had zelfs een orkestbak, waar muzikanten live muziek speelden. De sfeer in de Parlour was vrolijk en luchtig, en heel anders dan die in andere horecagelegenheden in Japan.

Nadat de ijssalon verwoestende schade had opgelopen tijdens de grote Kanto-aardbeving in 1923, heropende het als luxe restaurant dat curryrijst, gebraden rundvlees en vleeskroketten serveerde, een Westerse creatie die meteen Shiseido’s specialiteit werd.

De originele Shiseido Parlour Building werd gesloopt in maart 2001, en de huidige Tokyo Ginza Shiseido Building, ontworpen door Ricardo Bofill, werd op dezelfde plek gebouwd, om ruimte te bieden aan zowel de Shiseido-salon als aan andere Shiseido-ondernemingen.

2011

2011-historische-foto

Oprichting van de Tokyo Ginza Shiseido Building

Op de plek van Shiseido’s originele Cosmetica-afdeling, die voor het eerst werd geopend in 1916, staat Shiseido The Ginza, een welkome verfrissing aan de hoofdstraat van Ginza, Chuo Avenue. De winkel, die opende in 2011, vertegenwoordigt Shiseido’s beauty-erfgoed vanuit twee perspectieven: door de verkoop van een selectie bestaande producten van Shiseido, en door inzichten te bieden in vooruitstrevende nieuwe ontwikkelingen binnen de wereld van cosmetica. De winkel biedt klanten de mogelijkheid om personeel te raadplegen dat al even bedreven is in de kunst van ‘Omotenashi’ - de Japanse kunst van iemand zich welkom laten voelen - als in de nieuwste, meest geavanceerde beauty- en informatietechnologieën, zoals Shiseido’s virtuele make-upsimulator “Mirai”. Deze state-of-the-art kleurentestspiegel toont bezoekers exact hoe make-upkleuren eruitzien op de huid - zonder dat ze zelfs maar een tester hoeven aan te raken. Je hoeft alleen maar de barcode van het product te scannen, de simulator te openen en je ziet jezelf met de make-up op, zonder dat je deze weer hoeft te verwijderen.

Alle drie de verdiepingen van de winkel nodigt klanten uit via een poort een compleet aparte wereld binnen te stappen, geheel afgestemd op zijn of haar persoonlijke behoeften en doelstellingen. Het gebouw als geheel biedt klanten toegang tot alle voorzieningen van de Shiseido Group. Hieronder vallen onder andere een cosmeticawinkel, huidverzorgingsadvies, een salon voor haar- en make-upstyling, en een volledig ingerichte professionele fotostudio. Het ontwerp van het gebouw zelf is een architecturale kopie van Shiseido’s essentiële kenmerken van rijkdom, menselijke wetenschap en Omotenashi, geïntegreerd met verwijzingen naar de Japanse popcultuur. Nadat je dit alles hebt beleefd, ben je misschien wel toe aan een pauze in de naastgelegen Shiseido Parlour voor een ontspannend kopje thee.