Sharing Beauty Since 1872

Een ander soort schoonheid

Shiseido heeft de dingen altijd een beetje anders gedaan. Toen Arinobu Fukuhara de deuren opengooide en de eerste klanten verwelkomde in zijn apotheek in het Ginza-district, betekende dit het begin van een bedrijf dat het cosmeticalandschap voor altijd zou veranderen. Het was 1872, en de oprichter van Shiseido had Japan net kennis laten maken met de eerste Westerse apotheek.

Arinobu, slechts 23 jaar oud en werkzaam als hoofdapotheker bij de Japanse marine, was teleurgesteld in de medicijnen die tot dan toe verkrijgbaar waren. Samen met een paar van zijn collega's ging hij op zoek naar een alternatieve, meer verwesterde denkwijze over gezondheid. Hun inspiratie was nobel: “Om al het goede in deze wereld te nemen en dit te gebruiken om nieuwe dingen te creëren.”

Ruim 140 jaar later blijft Shiseido met aandacht Oosterse en Westerse filosofieën en innovaties samensmelten, om te fungeren als baken van schoonheidsinspiratie — met name het Japanse gevoel voor spirituele schoonheid — voor vrouwen over de hele wereld.

We geloven dat je overal schoonheid in kunt zien, in alles en in iedereen, en we weten dat betekenisvolle schoonheid zoveel meer is dan alleen dat wat we kunnen zien. Schoonheid is een gedeeld gevoel; het is divers en het brengt mensen samen. Wanneer we ons mooi en zelfverzekerd voelen, raken we vanzelf geïnspireerd om de wereld in te trekken en een positieve bijdrage te leveren aan het leven van anderen. Door empathie uit te dragen, is schoonheid de ultieme kracht achter goedheid. En ware schoonheid is gemaakt met hart en ziel.

The Soul of SHISEIDO

Shiseido gelooft dat schoonheid pas werkelijk tot leven komt wanneer lichaam en ziel gezond en vitaal zijn.

We brengen het beste in je huid naar boven, zodat jouw innerlijke schoonheid en expressies tot leven komen, op elk moment, je hele leven lang.
We voeden je huid, zowel aan de oppervlakte als diep vanbinnen, om zo huidproblemen op te lossen en de huid zelf sterker te maken.

En om zowel het lichaam als de ziel te voeden, zetten we de unieke esthetiek van Japan in - door de zintuigen te verwennen met kleur, geur en textuur.
Verkwikte schoonheid zet aan tot vertrouwen en openheid, zodat je je nog meer bewust wordt van de kleine, waardevolle dingen in het leven, voor jezelf en voor anderen.

De oorsprong van onze naam

Arinobu Fukuhara was zich ervan bewust dat er een immense kracht achter een naam schuilgaat. De juiste naam heeft de kracht om de tand des tijds te doorstaan, en het heeft het bijna unieke vermogen om iedereen te inspireren die deze tegenkomt.

Arinobu ontleende de naam Shiseido uit een passage uit de Chinese Yi Jing (of I Ching), een eeuwenoude tekst die al duizenden jaren wordt gebruikt voor het doen van voorspellingen. Shiseido betekent: Do (堂): “Huis van”, Shi Sei (資生): “Waar alles is geboren.”

De volledige passage in Yi Jing gaat als volgt: “Dank aan de krachten van de aarde, dat is waar alles uit is geboren.” Zelfs vandaag de dag belichaamt de naam Shiseido perfect onze passie voor toonaangevende schoonheidsinnovatie door het beste van de Westerse wetenschap te combineren met Oosterse wijsheid.

Het verhaal achter onze cameliabloem

Het cameliabloem-motief, dat synoniem staat voor Shiseido, is ontworpen door gerenommeerd kunstenaar en fotograaf – en zoon van onze oprichter – Shinzo Fukuhara toen hij de eerste directeur van Shiseido werd in 1915.

Door kunst te hebben gestudeerd in Europa, raakte Shinzo eindeloos geïnspireerd door Art Nouveau en de artistieke interpretatie van deze stroming van bloemen en planten. Het door hem gekozen onderwerp, de cameliabloem (die in Japan Hanatsubaki wordt genoemd), is een prachtig bloeiende, groenblijvende heester met felgekleurde maar verfijnd gevormde bloemblaadjes. De geliefde camelia is veelal te vinden in Oost- en Zuid-Azië, en staat symbool voor de kracht en complexiteiten die ieder van ons in zich draagt. Voor het Japanse volk is de camelia lange tijd een goddelijk symbool geweest, dat honderden jaren lang een belangrijke rol heeft gespeeld in traditionele ceremonies. Meer dan een eeuw later blijft het cameliabloem-ontwerp van Shinzo onveranderd (ondanks een paar subtiele aanpassingen); wat getuigt van zijn artistieke visie en een symbool van onze passie voor schoonheid.